At være storyteller kræver at man kan bygge en historie op på en kommunikativ måde, som dels sikrer at seeren får de rigtige informationer på det rigtige tidspunkt og dels fastholder seeren på en sådan måde, at de vælger at følge med i jeres univers. At bygge med stil dækker derfor både selve konstruktionen, men i lige så høj grad også fortællingen!
Hvem er vi og hvad laver vi?
For at få en identitet, så er vi nød til at svare på 2 grundlæggende spørgsmål – hvem er vi? og hvad laver vi?
Ved at tage udgangspunkt i disse spørgsmål, så kan du allerede nu begynde at fortælle jeres historie enten i form af billeder, tekst og video. Fortællingen kan med fordel fortælles ved byggepladsen (ex. langs hegn, skilte m.m.). Ønsker du udvikle historien, så kræver det at I stiller jer selv et tredje spørgsmål – hvorfor laver vi det og hvem involverer dette?
Med dette spørgsmål åbner I op for et hav af muligheder i forhold til at formidle jeres historier, jeres resultater, jeres medarbejdere og ikke mindst jeres værdier. På den måde kan I både forebygge, men også afbøde i tilfælde af eksempelvis forsinkelser eller lignende på en positiv og konstruktiv måde.
Hvorfor nævne værdier?!
Værdier er noget som vi mennesker dels identificerer os med og dels har en stærk holdning til uanset om det er positivt eller negativt. At skabe værdi kræver ganske enkelt mere end blot en overskrift, et skilt udenfor med en arkitekttegning over byggeriet – at skabe værdi kræver kommunikation, resultater og vedholdehed. Eksempelvis nytter det ikke at sige at vi bygger en ny metroring når byggepladsen arbejder i døgndrift – alle naboer er generede og byggeriet risikerer at blive forsinket… hvad er det værdiskabende i denne udmelding? Byggeriet er først færdigt om flere år og inden da, så er samtlige naboer blevet til ens modstandere. Modstanderne eskalerer ofte konflikten og pludselig er modstanden ikke kun rebelsk, men også politisk…
Præmis, konflikt og perspektiv – storytelling
Prøv i stedet at adressere præmissen – kan vi skabe en fortælling som tydelige præsenterer præmissen for byggeriet. Hvilke konflikter/udfordringer står vi overfor og hvad er perspektivet i dette – what’s in it for me!
I alle projekter er det vigtigt at kommunikere om ens fremdrift og set fra min verden, så er kommunikationen også med til at fastholde engagement, ejerskab og ikke mindst opbakning til ens projekt. Det er derfor med stor undren, at man som byggeherrer. entreprenør eller ejer af en byggeplads ikke som udgangspunkt prioriterer ens kommunikation væsentligt mere. Med en unik mulighed for at koble byggeriet sammen med storytelling giver det en mulighed for dels, at dyrke ens image, værdier og ikke mindst omtale. Samtidigt giver det også en mulighed for at omverdenen kan følge med i processen inklusiv nye sponsorer, partnerskaber og fremtidige opgavestillere m.m..
Det handler om at se muligheder og samtidigt kommunikere om ens fremdrift, værdier og brand! Dette kan enten ske i form af selvstændige billeder, som vi i dette eksempel, tekst og billede og film.
Fotografierne i dette eksempel er fra byggegrunden “Frederiksbro” i Hillerød. Totalleverandøren er Pihl konsortiet og bygherrer er M. Goldschmidt Ejendomme. Endvidere er der et enkelt fotografi fra byggegrunden på Carlsbergvej, i Hillerød, som udføres af JN Construction samt et fotografi fra Kronprinsesse Marys Bro hvor materiel/udstyr fortsat står til offentlig skue.
Fælles for dem alle er, at de ikke har valgt at formidle deres historie via byggepladsen på eksempelvis afspæringer og indhegninger. Det samme er gældende på de digitale platforme (SoMe, hjemmesider og medier).